"עצב הראיה"

Oil on canvas 60X60cmm' from the exhibition "Stow away"

Oil on canvas 60X60cmm' from the exhibition "Stow away"

Oil on canvas 60X60cmm' from the exhibition "Stow away"

Oil on canvas 60X60cmm' from the exhibition "Stow away"

Texst taken from Giyome Apolinaire "The murdered poet.

Oil on canvas 60X60cmm' from the exhibition "Stow away"

Oil on canvas 60X60cmm' from the exhibition "Stow away"

iNK ON PAPER a4

iNK ON PAPER a4

iNK ON PAPER a4

iNK ON PAPER a4

iNK ON PAPER a4

Invitation to the exhibition About the eye sight





על הראיה

עֶצֶב (עֲצֶָב) הָרְאִיָה

בַּמַּסָּעוֹת
בֵּין כֳּתְלֵי בֵּיתָהּ
מְעַגֶּלֶת אִמִּי חַיֶּיהָ סְבִיב
שֻׁלְחָן אֹכֶל אוֹבָלִי
מְמַשֶּׁשֶׁת דַּרְכָּהּ
חָשָׁה בִּקְצוֹת אֶצְבְּעוֹתֶיהָ
מִפִּילֶה פֵּרוּרֵי אָבָק
פֵּרוּרֵי לֶחֶם טוֹרְדָנִיים
מְיַשֶּׁרֶת קְצוֹת מַפָּה.
כִּבְְיָּמִים אֲחֵרִיםֲ
מִַמְשִׁיכָה
...

'היפרדות רשתית'

עין נפקחת למראות
רשתית מעבירה מראות בגלים חשמליים
אל עצב הראייה
זה מעבירם אל המוח
המוח מעבד תמונה.



חלומו של המשורר

טקסט לתערוכה עצב הראיה

דימוי פרוטומה מזוהה בדמות נפוליאון, אינה דומה כלל לדמות המשורר (גיום אפולינר)דה קיריקו מצייר משקפי שמש מוזרים למראה שמתחתיהם מהדהדות עיני פרוטומה חלולות (ריקות) של פסלים קלאסיים מימי יוון ורומא העתיקים. הפסל הוא מטאפורה להתבוננות של החוזה העיוור- (תריזיאס). אפולינר נחשב לנביא של 'האמנות החדשה' (אבי הסוריאליזם) את תמונתו של אפולינר הנציח דה קיריקו בתמונה מפורסמת.

למעשה יצירתו של דה קיריקו קרמה עור וגידים בעיקר על גל היווסדן של תנועות חדשות באמנות המודרנית. למרות שדימוייו היו פיגורטיביים אשליתיים דמויי חלום הבאים מאמנות הסימבוליסטים שקדמו לו. דמויות מאורכות כמו דמויות של בקלין וקובין. והשפעה פיוטית חזקה מניטשה. הקיפאון הדומם ביצירותיו מצוי בפרוזדור הצר שבין ערות לבין חלום. לצורך האשליה השתמש בפרספקטיבה ולתוך הפרספקטיבות יצק אנדרטאות קלאסיות, ואכסדרות עמודים עם קשתות . עצמים מעבר לגבולות הזמן והזמן נראה כעומד מלכת כמו בציורו "חידת השעה" (משנת1912 ) בו קופאת  דמות על עומדה כפסל ורק מים ממזרקה יוצאים תנועה ערטילאית ורכה ומעל לקולונטות נעצר שעון הקיר מלכת על השעה שלוש. מדרכות עתירות בצללים מתפרצים ללא כללים מסויימים, אך יוצרים תחושות מאיימות ואובייקטים ככני ציור, כפפות מנתחים, פרוטומות ומניקינים ואימומי חייטים. סוג של אובייקטים שהיו חביבים על אמני הציור המטפיזי. (קרה 1918).

"המשורר הנרצח" היה מהמפורסמים בספריו של גיום אפולינר. פיקסו שידך לגיום אפולינר את מארי לורנס, מארי דחתה אותו ומכאן יצא לדרכו ספרו המשורר הנרצח. דמותה של מארי לורנס בספר מגולמת כטריסטוז בלארינט ואפולינר המשורר הוא קרוניאמנטל. טריסטוז בלארינט מצטרפת ללינץ' שעושה בו ההמון ומנקרת את עינו בחוד מטרייתה. לאחר מותו היא מקימה לכבודו אנדרטה בעזרתו של הציפור מבאנין (כנראה פיקסו) כאמור ---משורר טוב הוא  משורר מת

אפולינר במחזהו "דדיו של תריסיאס" נחשב למבשר הסוריאליזם. וכידוע אפולינר הוא אבי הסוריאיזם שהמציא מונח זה. המשורר הנרצח הוא קולאז' ביוגרפי פנטסטי  שלו.

כאשר נגשו למלאכת הקמת האנדרטה שואלת טריסטוז את הציפור מבנין : פסל ממה? משיש, ברונזה? לא זה מיושן מדי משיב לה הציפור, אני אפסל לו "פסל עמוק מלא כלום כמו השירה וכמו התהילה"  הידד! אמרה טריסטוז ומחאה כפים, פסל מלא כלום , מריק, זה נהדר ומתי תפסל אותו? אפסל את הפסל עמוק, "החלל הפנימי לבש צורתו של קרוניאמנטל והבור היה מלא ברוחו"

מאת מיקי הראל


Write a new comment: (Click here)

SimpleSite.com
Characters left: 160
DONE Sending...
See all comments

| Reply

Latest comments

22.06 | 00:29

תודה עיינה. יש עוד רישומים רבים שאינם בקבוצה הזו אבל באותו נושא ובאותה הרוח...

...
21.06 | 18:50

יפה פה, מחכה לראות המשך הקו, עיינה

...
21.06 | 00:17

אני מודה ...ותודה על תשובתך לאשר את חברותי ולכן אני
ומפנה אותך לאתר יפה שתביני היכן אני עובד ונמצא בתקופה זו של חיי

WWW.ARAVARD.ORG.IL
אשמח לקפה אייתך בהזדמנות

...
08.07 | 02:24

תודה ענת
הבעיה היחידה כמו שאמרה לי חברה לפני זמן מנה שאם מישהו יסכים להציג אותי עם עבודות כאלו זה בטח יהיה רק בגלריה של אום אל פאחם. והאמת שאני אוהבת אותם(: והר

...
You liked this page