oils Album


 This is a series of Oil paintings. Expressing my rage and fear towards the deterioration of the political and social situation. A policy that encourages the occupation of the West Bank and inequality of Arabs in Israel. Encouraging racism also towards the asylum seekers. also centralizing of the capital creating severe social dissonance between rich and poor people,  this year since the elections things has changed for the worst.

25/8/15


מרסל דושאן יוצר את "נתון " משך 20 שנה בין 1946 ל1966 אפשר לומר אולי שאצלו העבודה הזו באה בעקבות מלחמת העולם השניה. הוא חי בארה"ב ובאותה עת לא הייתה רווחת אמנות אובייקטיבית או כפי שנקרא "הראליזם המכוער" הוא יוצר את המיצב שלו סגור מאחורי דלת עץ כבדה ובה חרכי הצצה. ביצירתו שרועה אישה, איבר מינה פעור ושסוע , רגלה קטועה ובידה הכמו חיה היא אוחזת במנורת גז כשמאחריה ברקע שהוא נוף בסגנון רנסנסי כמו של המונה ליזה יש מפל הנשפך ממעין.עבודתו של דושאן היא לא אובייקטיבית ואינה ראליסטית יש בה מעין זוהר שמימי בגלל התאורה של הגז והעור הוורדרד שבחר למתוח לגופה מעור חזיר. כך גם הנוף החלומי. כאן נוצרת סימבוליות המזכירה אגדות. סינדי שרמן עסקה אף היא באונס והתעללות בגופות נשים. גם באמצעות גוף בובה שבאזור מפשעתה נפער חור גדול והיא שוכבת על בטנה.  שרמן גם מדגישה את העין כחור נוסף.  היא יוצרת גם צילומים באמצעות ההתחזות שלה האופיינית לאמנותה בכלל ובצילום אישה שנאנסה ונרצחה וכבר היא מתפוררת אל האדמה שעליה היא מוטלת.  לעומתה ג'וזף קורנל מציב באחת מתיבותיו הידועות בובה שענפי עצים מסורגים סביבה עד כדי שיתוקה , עם זאת קורנל כמו נותן באובייקט סיפור אגדה. החיבור למיצב של דושאן נמצא היכן שהו בין שרמן לקורנל, דושאן למעשה מכיל את שתי הגישות ביצירתו.

משמעותה של היצירה "נתון" יכולה לנבוע מתחושת הדחה על ידי נשים כמו כן גם הוא יכול היה לבטא את יחסו לעולם שאחרי שתי מלחמות העולם. " אמני הלאסטמורד האמינו שעל הציור להעביר אותה מידה של עורמה, שיגעון ורשעות כמו הפשע עצמו. היתה להם הזדהות עקרונית עם האנטי־סוציאליות, עם תחושת הפרנויה, עם מושג הפשע הסתום והיצרי של הרוצחים. אלה התפרשו אצלם כבעלי איכויות מחאתיות — נגד הסדר הטוב, נגד כל מה שמהוגן וסביר. בעולם שאיבד את הסבירות, ציור הלאסטמורד היה תגובה ערנית ורגישה לרצחנות, פעולת תגמול חסרת מעצורים של היחיד הנדרס בגלגלי השיטה השועטת. הייצוגים האמביוולנטיים, מעריצים ונרתעים גם יחד, היו שעטה בכיוון הנגדי, מתוך תשוקת התנגשות."(גליה יהב, "אמנות הלאסטמורד" הארץ 9/15) יצירתו של דושאן קשה לפיענוח ויש לה הרבה הבטים ופרשנויות ביניהן פסיכולוגיסטיות. דושאן יצר את "נתון" בגישה סובטילית הדורשת פיענוח.    העין המציצה נמשכת אל איבר המין השסוע והפעור של הדמות הממוקם באמצע המיצב. חורי ההצצה יכולים להתפרש גם כחורי חדירה והדגשה על הנקביות.  הוא פונה כדבר ראשון אל יצר המציצנות והמציץ נפגע. "נתון" יוצרת  תחושה של כעס וחסך. אך יכולה גם ל התפרש כבעלת איכויות מחאתיות — נגד הסדר הטוב, נגד כל מה שמהוגן ונורמלי, בעולם שאיבד אותן.  מחאה אישית ארוכת שנים ואמביבלנטית אישית וציבורית עד להחלטה שגמלה בו אחרי שנים רבות לסיום היצירה.

תחושות הזעם והפחד שעלו בי לאור העובדה שישראל נפלה בשבי הנאו ליברליזם ובידי ממשלה שאינה מובילה לפיוס, לשלום ולשוויון בין יהודים לערבים. אינה סופרת את אזרחיה ואינה מתקנת עוולות כלכליות / חברתיות, דבר שהביא צעירים רבים לרדת לארצות נכר.יתרה מזאת, זוהי ממשלה השועטת אל פי תהום, תוך הסתכסכות עם מדינות העולם ובעיקר עם בת בריתה העיקרית ארה"ב. מאז המחאה החברתית ועוד לפניה כבר החלו לצאת שנה אחרי שנה במלחמות נקודתיות יזומות בעיקר בעזה ,שנבחרה כשעיר לעזאזל והפכה לקרבן במצח נחושה בעיקר במלחמת צוק איתן שאירעה לפני כשנה בקיץ . דבר שיצר גם שיתוק זמני של החברה בישראל ולאחר כל מלחמה כזו גם ראיית התוצאות המרות וכמויות הקרבנות של האוייב שלא עלו בשום פרופורציה עם סיבות המלחמות ונזקיהן בישראל גופה. למעשה קבלו מלחמות אלו את הכינוי "ניהול הסכסוך" זוהי דרכה של ישראל לשמור את הסטטוס קוו הנתון. כיבוש, התנחלויות ויש במי לפגוע כשמתחילה איזו התמרמרות פנימית או דרישות חברתיות כלשהן. כך קרה  שממש במהלכה של מחאת 2011 , נגדעה המחאה לאות הזדהות עם ניהול סכסוך נוסף בשם "עמוד ענן" וכך אפשר ללכת אחור לעופרת יצוקה ב2009 ועוד . הגבולות נראים מטושטשים ופגומים בהגיון של האזרח הישראלי. צעירים כשירים לצבא מסרבים לשרת בשטחים כשוטרי הכיבוש , רבים אינם מוכנים לגישה של עם כובש הנוגש בעם הכבוש. התפתחות הקפיטליזם החזירי שלווה כמובן בהתבטאויות פשיסטיות ובהעלאת חוקים חדשים שנחקקו והם אנטי דמוקרטיים במפגיע. אופוזיציה ששותקה ואינה יוצאת בהצבעות נגד, כלכלה המתחפשת לצמיחה כשיודעים שעוני ילדים בה הוא הגדול בין מדינות הOECD. כלכלה מושחתת ומנוונת מנווטת ע"י הון שלטון (קפיטלקרטיה), ראו מונופול הגז. התקשורת הנתפשת בידיו של רוה"מ ועוזרו הטייקון האמריקאי שלדון אדלסון. אין סוף לעוולות חוסר השקיפות ומעשי השחיתות . ציורים אלו עלו אצלי ביום אחד שבו נכנסתי לסטודיו. הנחתי בובה מפורקת . עששית עתיקה ובקבוק ובתחלתי לצייר. נהיר היה לי שבתת ההכרה שלי ובצורה ספונטנית לחלוטין התחברתי ליצירתו של דושאן נתון והקדשתי את הסדרה כהומאז' ליצירתו זו.

Write a new comment: (Click here)

SimpleSite.com
Characters left: 160
DONE Sending...
See all comments

| Reply

Latest comments

22.06 | 00:29

תודה עיינה. יש עוד רישומים רבים שאינם בקבוצה הזו אבל באותו נושא ובאותה הרוח...

...
21.06 | 18:50

יפה פה, מחכה לראות המשך הקו, עיינה

...
21.06 | 00:17

אני מודה ...ותודה על תשובתך לאשר את חברותי ולכן אני
ומפנה אותך לאתר יפה שתביני היכן אני עובד ונמצא בתקופה זו של חיי

WWW.ARAVARD.ORG.IL
אשמח לקפה אייתך בהזדמנות

...
08.07 | 02:24

תודה ענת
הבעיה היחידה כמו שאמרה לי חברה לפני זמן מנה שאם מישהו יסכים להציג אותי עם עבודות כאלו זה בטח יהיה רק בגלריה של אום אל פאחם. והאמת שאני אוהבת אותם(: והר

...
You liked this page